”În lipsă de alte soluţii marea majoritatea a pacienţilor încearcă să îşi găsească tratamentele sau vindecările pe diverse patologii în aceste reclame neconforme cu legislaţia, neconforme cu realitatea, de multe ori înşelătoare. Medicamente care nu sunt controlate de nimeni. Ce este mai grav şi am încercat să atragem atenţia că este nevoie de o legislaţie foarte bine împământenită ce este mai gravă că ele au o bază de propagandă în online care este absolut necontrolabilă de nicio autoritatea din România. iar online se vede cel puţin pe reţele de socializare că este plin de astfel de anunţuri, de astfel de reţete, de terapii care vindecă de la diabet până la cancer sau lucruri de genul acesta pe care orice profesor sau medic din România nu ar putea să recomande”, a declarat Radu Gănescu, reprezentantului unei asociații de pacienți, în cadrul conferinţei privind publicitatea la medicamente şi dispozitive medicale   .

Acesta a opinat că ,,lucrurile sunt scăpate de sub control, nu este de ieri, de astăzi această problematică, ţine de ani de zile. Cred că autorităţile ar trebui să se gândească că legislaţia este nevoie să fie pregătită cât mai repede şi implementată cât mai repede.

Pacienţii au o mare problemă pentru că nu îşi găsesc tratamentul şi se duc în astfel de soluţii dar în acelaşi timp problema este că recomandă şi altor pacienţi pentru că noi în loc să sesizăm astfel de anormalităţi noi le propagăm mai departe şi le recomandăm altor pacienţii ceea ce face ca aceste sistem de publicitate sau sistem de agăţare al pacienţilor în online să funcţioneze foarte bine.

Degeaba ne întâlnim şi discutăm şi arătăm cu degetul unde este problema şi nu funcţionează atâta timp cât în partea celalaltă nu există o legislaţie foarte bine pusă la punct şi un sistem medical românesc care să facă pacientul să aducă pacientului tratamentul de care are nevoie”, a mai spus Radu Gănescu.

La rândul său, vicepreşedintele Forumului European al Pacienţilor a făcut referire la faptul că ,,multe state membre ale UE au reglamentată situaţia publicităţi la medicamente, al acestor terapii neconvenţionale. Practic nu prea găseşti, nu prea vezi, nu că nu ar exista şi acolo diverse persoane care încearcă să aducă în atenţia pacienţilor tot felul de soluţii paralele cu tratamentul medicamentos dar există reglementare.

Problematica pacienţilor la nivel european nu este că nu au acces la medicamente, problematica pacienţilor este că nu au resurse financiare sau asigurări sau acces la medicamentele care sutn în piaţă ceea ce este un pic diferit de probematica noastră. Noi ne confruntăm cu lipsa medicamentelor şi cu lipsa totală a sistemului de sănătate, lipsa financiară nu mai vorbesc dar în acelaşi timp am găsit soluţia în aceste terapii neconvenţionale. Trebuie să grăbim pasul, să ajungem şi noi la nivel european şi să ne corelăm cu legislaţia europeană. Nici nu ar fi mare lucru de făcut, nu trebuie să inventăm noi legislaţia, trebuie doar să adaptăm ceea ce există şi să putem să implementăm în România car statul să asigure siguranţa pacientului. Pacientul de multe ori nu ştie ce este sigur pentru el şi de ce are nevoie. De aici intervin autorităţile pentru a-i proteja,, a spus acesta.

Diana Mereu, director executiv RASCI, a făcut referire la faptul că ,,este foarte important să vorbim despre publicitate un subiect extrem de important în contextul actual. Informaţiile care ajung la consumatori este important să fie clare, corecte, coerente, adaptate nivelului lor de înţelegere astfel încât ei să poată lua decizii corecte cu privire la starea lor de sănătate. Ne aflăm astăzi într-un context în care numărul de produse accesibile pacienţilor şi consumatorilor este foarte mare, volumul de informaţii cu care aceştia interacţionează este la fel de mare astfel că sunt anumite presiuni puse pe umerii lor pentru a lua anumite decizii corecte în ceea ce priveşte sănătatea. Totodată, informaţiile care ajung la ei uneori sunt incomplete, incorecte, chiar înşelătoare. Acest lucru se datorează anumitor derapaje care există în comunitatea comercială derapaje … care ar putea fi evitate în contextul unui cadru legislativ clar, complet, transparent.

Vorbim de medicamente fără prescripţie medicală, de suplimente alimentare şi dispozitive medicale. Trei categorii asupra cărora ne aplecăm pentru că există uneori sau de multe ori neclarităţi în rândul consumatorilor şi pacienţilor în ceea ce priveşte diferenţa dintre acestea lucru care se datorează şi acestor derapaje comerciale care permit acest lucru. De aceea informarea, educarea şi responsabilizarea publicului este foarte importantă şi ar trebui să fie principalul nostru obiectiv.

(….) Este foarte important ca să nu ducă la supra-reglementare ci la o aliniere la normele în vigoare, la regulamente europene existente,, a menţionat Diana Mereu.

Oana Cociaşu, preşedintele RAC Consiliul Român pentru Publicitate, a subliniat  că ,,piaţa de publicitate pe sănătate creşte de la an la an.

În cadrul aceluiaşi eveniment, Laszo Attila, preşedintele comisiei de sănătate din Senat, a adus în discuţie faptul că ,,mai apare în discuţiile din Parlament necesitatea modificării Legii publicităţii. Cred că cu toţii suntem de acord, avem o datorie de informare, de educare. Cred că avem pi datoria de a avea reglementările să nu ducem în eroare pe nimeni, să nu oferim informaţii greşite şi în acelaşi timp concurenţa dintre competitori să fie loială într-o piaţă,,.

Managerul Institutului Clinic Fundeni, conf. dr.Carmen Orban, consideră că ,,suntem o generaţie de oameni needucaţi şi pe care nu îi putem educa sau nu ne putem educa decât prin măsuri de coerciţie. Atâta timp cât nimeni nu le îngrădeşte să facă aceste reclame mincinoase nu o să putem rezolva nimic. Eu cred că aceste reclame mincinoase trebuie amendate. În paralel cu acest lucru cred că trebuie de la început să ne educăm copii, generaţiile cu ce au de făcut pentru că aceste suplimente alimentare câteodată sunt benefice dar câteodată sunt extrem de dăunătoare,,.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here